Toost op het nieuwe jaar

Tijdens de traditionele nieuwjaarsbijeenkomst op 8 januari in de aula van basisschool De Mussenberg werden de vele aanwezigen ontvangen met koffie/thee en wafels.

Adelin Remy heette iedereen welkom en keek terug op een zeer succesvol verenigingsjaar, waarin de vereniging haar 12,5-jarig bestaan heeft gevierd. Hij liet in het kort de activiteiten uit 2019 de revue passeren. Naast de aanmelding van meerdere nieuwe leden memoreerde hij dat in 2019 vijf leden zijn overleden te weten John Kortekaas, Christ Schreurs, Mien Sillen-Kiggen, Sjra Luijten en Jac Haves.

Op een bijzondere wijze bedankte hij de personen ‘achter de schermen’ die veel werk verzetten voor de vereniging.

Na een gezamenlijke toost werd de avond vervolgd met een film uit 1993 over een carnavalsoptreden van Harrie Maessen en Pieter van der Heul als het duo ‘Cor en Rupt’. Harrie gaf op een humoristische wijze uitleg over het optreden.

Onder het genot van een hapje en een drankje werd nog lang nagepraat.

5 februari.

De meer dan zeventig aanwezigen werden in de aula van basisschool De Mussenberg ontvangen met koffie/thee en vlaai. Mart Graef opende de jaarvergadering en heette iedereen van harte welkom. Na enkele mededelingen gaf hij het woord aan Adelin Remy die aan de hand van het digitale jaarverslag terugblikte op 2019.

Penningmeester Frits Theeven presenteerde het financieel verslag 2019 en de begroting 2020. Daarna volgde de verkiezing van de aftredende bestuursleden Agnes Knoops en Frits Theeven. Zij werden beiden bij acclamatie herkozen.

Adelin Remy belichtte middels een powerpoint-presentatie op een luchtige en humoristische manier het jaarprogramma 2020.

Na de pauze was er een optreden van buuttereedner Ron Schmeitz uit Reuver met de buut ‘Breur de taxi chauffeur’.

Na de gezellige nazit werd het jaarverslag 2019 uitgereikt, waarin de gebeurtenissen van de vereniging in woord en beeld zijn opgenomen.

2020 02 05 jaarvergadering

4 maart

2020 03 05 Hub Lacroix kl   2020 03 05 tentoonstelling slacht kl

Oud-slager Hub Lacroix uit Beek gaf in de aula van basisschool De Mussenberg een lezing over de huisslacht. Op zeer inspirerende en levendige wijze vertelde hij over zijn vak dat hij bijna vijftig jaar uitoefende en hoe vroeger aan huis geslacht werd.

Na een korte inleiding werd een film getoond met originele beelden over de huisslacht in de jaren tachtig. De talrijke bezoekers werden in de pauze getrakteerd op een toepasselijk hapje, roggebrood met zult. Daarna volgde een toelichting op de gepresenteerde film. Vervolgens ging de spreker uitvoerig in op de vleesverwerking van het geslachte varken. Daarbij kwamen onder meer aan de orde: het uitsnijden, het uitbenen en de eindverwerking van het vlees, waarna ter afsluiting nader werd ingegaan op enkele belangrijke aspecten van de huisslacht. Het geheel werd ‘doorspekt’ met anekdotes die Lacroix zelf meemaakte tijdens de huisslacht.

Op deze avond was een kleine tentoonstelling ingericht door Jeanne en Frits Theeven, waarbij naast foto’s, ook materialen werden uitgestald die bij het slachten en uitbenen van varkens werden gebruikt.

Na 4 maart zijn er in verband met de Coronapandemie geen verdere activiteiten in 2020 geweest.