Voor het eerst sinds anderhalf jaar kon er weer een ledenactiviteit door de heemkundevereniging worden georganiseerd. Liefst 72 leden hadden zich aangemeld voor de excursie naar Wessem op 30 september. Die begon met een boottocht vanuit de haven van Roermond. Aan boord was gezorgd voor koffie en vlaai, maar ook aan dek was het aangenaam vertoeven dankzij het mooie weer. De najaarszon en het mooie uitzicht vanaf de Maas bracht ons in een echte vakantiestemming.

In Wessem werd de lunch gebruikt in Gasterie de Knip, waarvan de naam, zo leerden we, verwijst naar de familie Knippenberg die ooit in dit pand woonde. Nog meer over Wessem kwamen we te weet tijdens de daaropvolgende stadswandeling (jazeker: Wessem had al in de twaalfde eeuw stadsrechten) onder leiding van deskundige gidsen. Je zou zeggen dat een plaats die zo dicht bij Horn ligt bij iedereen wel bekend zal zijn, maar dat bleek toch niet het geval. De sfeervolle straatjes met maaskeien, de mooie oude huizen, de prachtig herbouwde Medarduskerk, voor velen van ons was het verrassend dat dat allemaal zo dicht bij huis te bewonderen is. Natuurlijk wezen de gidsen ook op de oude banden van Wessem met het Land van Horn: het voormalige gemeentewapen werd dan ook gesierd door de drie hoorns die wij zo goed kennen.

Dit alles werd besproken tijdens de nazit in de Knip, waarbij we elkaar ook konden bijpraten over wat we de afgelopen jaar hebben meegemaakt – en vooral gemist. Tijdens de busreis terug naar Roermond was iedereen het er over eens dat we dan ook niet zo lang hoeven te wachten met het organiseren van een volgende excursie.

Excursie 2021 Vertrek Arlo   Excursie 2021 Sluis Heel 1   Excursie 2021 Wessem

Excursie 2021 Wessem 2   Excursie 2021 Wessem 3   Excursie 2021 Wessem 4