Van Horne stadswandeling in Weert

21 augustus

2018 08 22 wandeling kl    2018 08 22 kerk kl

Zo’n vijftig leden namen deel aan de Van Horne stadswandeling in Weert. De wandeling werd vooraf gegaan door een filmische impressie van Weert met kaarten en foto’s over het ontstaan van Weert, de vestiging van de adellijke familie Van Horne in Weert en het leven van de doorsnee Weertenaar rond 1565.

Dit jaar is het 450  jaar geleden dat Filips van Montmorency samen met Lamoraal, graaf van Egmont, werd onthoofd op de Grote Markt in Brussel. Daarmee kwam een einde aan de Van Horne dynastie die eeuwenlang van grote betekenis was voor Weert. Ter gelegenheid hiervan is een speciale Van Horne stadswandeling ontwikkeld.

Drie gidsen voerden ons langs locaties die een relatie hebben met de Van Hornes en in het bijzonder met Filips van Montmorency, graaf van Horne en heer van Weert. Deken Franken had speciaal voor de deelnemers de Sint Martinuskerk open gesteld. De hele groep kreeg hier uitleg over de hallenkerk, één van de twee oorspronkelijk in steen overwelfde hallenkerken in Nederland en onder meer over de gewelven en de gewelfschilderingen.

Na afloop werd onder het genot van een kopje koffie/thee met een stukje vlaai nog nagepraat bij Grand Café Weerter Bazaar.